Sursă - Freepik

Apelul lui Călin Georgescu de boicotare a supermarketurilor în ziua de 10 februarie 2025 a generat un ecou puternic în societatea românească și cel mai probabil mulți români se vor ralia acestui demers. Dar astăzi nu vom vorbi despre adoptarea unui alt stil de viață și mișcări sociale cu substrat politic, ci vom aborda problema ttrucurilor pe care supermarketurile le folosesc pentru a ne face să cheltuim maimulți bani.

Aceste magazine folosesc în mod repetat diverse metode pentru a ne determina să cumpărăm mai mult. Un astfel de truc a fost greu de indetificat, deoarece folosește căruciorul de cumpărături. Specialiștii de la Universitatea din Innsbruck au descoperit cum magazinele își pot crește vânzările ptrintr-un anumit design al coșului de cumpărături, potrivit DerWesten.

Mai mult ca sigur că până în prezent nu prea te-a interesat cum arată coșul de cumpărături. Probabil că ai în minte coșul clasic, cu ghidon orizontal, pe care îl împingi prin supermarket. Însă în ultimii ani, multe supermarketuri au introdus coșuri noi, cu ghidoane verticale în coțurile de sus. Cercetătorii austrieci au studiat acest lucru și au aflat că oamenii au cheltuit în medie cu 25% mai mult și au achiziționat mai multe produse după introducerea acestor coșuri.

O explicație pentru acest comportament a fost oferită de expertul în marketing Mathias Streiche. El a precizat că două ghidoane verticale în colțuri activează alte grupe musculare când împing coșul. La un coș normal cu ghidon orizontal, de regulă îți folosești mușchii tricepși pentru a-l împinge.

„Cercetarile psihologice au arătat că activarea tricepsului este o postură tipică de evitare și, prin urmare, este mai probabil să fie asociată cu respingerea sau evitarea“, a spus Streiche.

Cum te păcălesc supermarketurile să cheltui mai mulți bani

 

Când ghidonul este paralel, în dreptul mâinilor, în colțurile de sus ale căruciorului, se activează bicepșii. Specialiștii au aflat că acest lucru crește enorm entuziasmul consumatorilor.

„Oamenii ajung la produsele dorite prin mișcări de apropiere, activitate pentru care bicepșii sunt deosebit de relevanți”, a explicat Streiche.

O teorie care a fost confirmată și în practică. Într-un test realizat de Universitatea din Innsbruck, clienții supermarketurilor care au folosit noul coș de cumpărături au cheltuit în medie în jur de 34 de euro. Clienții cu un coș de cumpărături convențional, în schimb, au plătit în jur de 26 de euro. Adică cu 8 euro mai puțin.