Supermarketurile au adesea strategii bine definite pentru a-și atrage clienții. Pentru ochii mai atenție, unele dintre ele sunt ușor vizibile, însă există și trucuri psihologice ce pot fi detectate doar de cei specializați în astfel de tehnici. Oare te-ai întrebat vreodată de ce portocalele sunt vândute în plase de culoare portocalie iar lămâile n plase de culoare galbenă? Dacă nu, îți prezentăm în cele ce urmează care este raționamentul psihologic din spatele acestei măsuri de marketing.
Ei bine, acesta este un truc psihologic foarte puțin cunoscut, care păcălește simțurile clienților și-i determină să cumpere mai multe produse. O plasă roșie sau portocalie în jurul unei portocale îți dă impresia că fructul are o culoare mult mai stridentă. Portocala va părea mai suculentă și mai atrăgătoare. În plus, dacă fructul e mai necopt, plasa colorată îi va diminua verdeața și va accentua portocaliul.
La fel se întâmplă și în cazul lămâilor. Acum știi de ce acestea sunt puse cu precădere în plase de culoare galbenă. Plasele imită culoarea lor naturală, iar dacă ar fi puse în plase portocalii, lămâile ar părea că sunt nite portocale și nu ar mai fu cumpărate.
Știința din spatele acestei strategii este reprezentată de iluzia confetti. Este vobra de un fenomen vizual în care percepția culorilor e puternic influențată de contextul înconjurător. Dacă o minge de o anumită culoare este plasată în spatele unor linii colorate diferit, culoarea mingii pare să se amestece cu cea a culorilor liniilor din prim-plan.
¡Muy buena! Aquí está mi ilusión favorita de percepción del color, la ilusión confetti de @NovickProf pic.twitter.com/cVYqxcp9FB
— Fernanda Pérez-Gay Juárez (@fhernandhah) July 28, 2019
Cum ne păcălescu supermarketurile. Trucul psihologic folosit de retaileri pentru a face fructele mai atrăgătoare
Psihologul Karl R. Gegenfurtner de la Universitatea Giessen din Germania a publicat o lucrare în care a detaliat modul în care supermarketurile folosesc iluzia confetti pentru a atrage clienții, potrivit IFL Science.
„Cumpăr portocale în fiecare sâmbătă din piața locală. Recent, nu am găsit portocale coapte acolo, așa cum mă așteptam. Apoi, intrând într-un supermarket, acolo părea să fie o abundență de portocale coapte. Bineînțeles că am cumpărat portocale ambalate într-o plasă portocalie”, a spus Gegenfurtner.
„Acasă, când am scos portocalele din plasă, s-a întâmplat o minune. Fiecare portocală s-a dovedit a fi, de fapt, de culoare verde”, a adăugat cercetătorul.
Gegenfurtner a precizat că „asimilarea culorii oferă un efect puternic” asupra aspectului fructului.
„În supermarketuri, este ușor de observat că fructele și legumele (lămâi, ceapă, dovlecei sau chiar cartofi) sunt de obicei ambalate în plase care au culoarea exemplarelor perfecte”, a scris psihologul în studiul său.
Creierul uman nu este programat să proceseze vederea periferică și percepția culorilor. Creierul caută să ne ofere o experiență lină, fără întreruperi, care poate fi înțeleasă cât mai eficient posibil. De asemenea, sistemul nostru vizual este conectat pentru a percepe uniformitatea și tranzițiile netede. Când plasa roșie este plasată peste o portocală, creierul nostru îmbină culorile adiacente pentru a simplifica ceea ce vedem. La fel se întâmplă în cazul tuturor fructelor și legumelor din supermarket.