Generația Z
Sursă - Unsplash

Potrivit psihologilor, tinerii din Generația Z au crescut cu mai puține oportunități de a învăța abilități practice. Acum, unviersitățile din Canada au dezvoltat programe care îi ajută pe aceștia să recupereze abilități esențiale pentru viața adultă. Unul dintre ele este „Adulting 101”, conform CBC.

Aldhen Garcia, student în primul an la Universitatea Metropolitană din Toronto, spune că mai are multe abilități de viață de învățat.

„Nu știu cum să schimb o roată. Nici măcar nu am o mașină. Nu știu să cos. Nu știu să fac multe lucruri, în afară de gătit. Cred că este foarte important ca copiii să fie învățați despre educația financiară. Foarte multe lucruri implică bani”, a spus Aldhen Garcia, student la Universitatea Metropolitană din Toronto, pentru The Current.

În universitățile din Canada, tinerii din Generația Z merg la cursuri unde sunt învățați abilitți de bază

 

Experții spun că tinerii, în special cei din generația Z, ratează ocazia de a învăța abilități esențiale. Acestor tineri nu li s-a oferit suficientă independență.

Universitatea din Waterloo a creat în 2023 o resursă online numită Adulting 101. Aceasta le oferă studenților acces la informații despre abilități importante de viață — cum ar fi întreținerea locuinței, nutriția de bază și cum să te descurci într-un supermarket. Programul îi ajută să-și gestioneze responsabilitățile și așteptările.

Alte universități oferă programe care abordează subiecte precum planificarea carierei, finanțele, prim ajutorul și menținerea relațiilor sănătoase.

Se pare că mulți studenți declară că se simt anxioși sau stresați în încercarea de a se descurca în viața universitară. Potrivit experților, mulți studenți și-ar fi dorit să învețe aceste abilități mai devreme.

„Sunt multe lucruri omise în educație despre ce înseamnă cu adevărat să devii adult. Mi-aș fi dorit să existe cursuri care să te învețe cum să te gestionezi pe tine însuți și cum să-ți gestionezi viața”, a spus studenta Bella Hudson.

Cine sunt tinerii din Generația Z?

 

Membrii generației Z, adică persoanele născute între 1997 și 2013, au crescut cu mai puține ocazii de a învăța abilități practice, potrivit cercetătoarei Jean Twenge.

Profesor de psihologie la Universitatea de Stat din San Diego și specialistă în diferențele dintre generații, ea susține că limitarea libertății copiilor și neînvățarea abilităților practice „le face un deserviciu”.

„Îi trimitem în viața adultă fără alte abilități. Dacă nu învață cum să ia decizii proprii și cum să rezolve probleme, acest lucru poate fi o provocare. Copiii cresc mai puțin independenți. Este mai puțin probabil să învețe cum să facă lucruri de adulți în perioada liceului. Apoi ajung la universitate și tot nu știu”, a spus Twenge.

În cartea sa din 2017, iGen, ea a descris conceptul de „strategie a vieții lente” — ideea că oamenii trăiesc mai mult, petrec mai mult timp în școală și părinții au tendința de a avea mai puțini copii, dar pe care îi cresc cu mai multă grijă. Twenge spune că această abordare duce de obicei la o dobândire mai târzie a independenței față de generațiile anterioare.

„Este mult mai probabil să depinzi financiar de părinți o perioadă mai lungă. Iar ca urmare a acestui fapt, oamenii se căsătoresc mai târziu. Oamenii au copii mai târziu și își stabilesc o carieră mai târziu”, a spus Twenge.

Potrivit Statisticilor Canada, numărul canadienilor cu vârste între 20 și 34 de ani care locuiesc cu cel puțin un părinte a crescut de la 31% la 35% între 2001 și 2021. Totuși, în rândul celor mai în vârstă din acest interval — adică între 25 și 34 de ani — procentul a crescut de la 38% la 46% în aceeași perioadă. ASta indică faptul că tot mai mulți canadieni locuiesc cu părinții mai mult timp.

Tot mai multe probleme de sănătate mintală

 

Twenge spune că susține inițiativele universităților de a-i ajuta pe studenți să învețe abilități esențiale de viață. Totuși, în mod ideal, această educație ar trebui să înceapă mai devreme.

Ea încurajează părinții să renunțe la ideea, destul de comună, că este responsabilitatea lor să facă totul pentru copiii lor. Ar putea în schimb să-i implice în activități precum gătitul sau spălatul rufelor.

Cea mai mare îngrijorare a sa este legată de creșterea nivelului de depresie în rândul tinerilor.

Un articol publicat în 2023 în Journal of Pediatrics, care a analizat zeci de studii și rapoarte, susține că accentuarea problemelor de sănătate mintală este asociată cu scăderea oportunităților pentru copii și adolescenți de a desfășura activități independent de adulți.

Studiul afirmă că lipsa de independență poate contribui la niveluri ridicate de anxietate, depresie și chiar sinucidere în rândul tinerilor.