Stilul de atașament și nivelul de încredere în inteligența artificială influențează cât de dispuși sunt oamenii să o folosească drept instrument de consiliere, potrivit unui nou studiu realizat de Universitatea din Canterbury (UC), notează Medical Xpress.
Cercetare a constatat că anumite stiluri de atașament sunt mai predispuse să adopte instrumente IA pentru sprijin emoțional. Rezultatele au fost publicate pe serverul de preprinturi JMIR AI.
Inteligența artificială conversațională, alimentată de modele lingvistice mari, este deja utilizată ca instrument de terapie. Ea oferă alternative accesibile, rapide și rentabile la terapia tradițională. Cercetătorii au vrut să descopere care sunt factorii psihologici care influențează adoptarea acesteia.
Astfel, au fost chestionați 239 de adulți din SUA care nu au folosit anterior intelingeța artificială conversațională (CAI) pentru sprijin în sănătatea mintală. Au fost evaluate încrederea acestora în IA, stilurile de atașament și disponibilitatea de a adopta consilierea cu ajutorul inteligenței artificiale. Studiul a constatat că un nivel ridicat de încredere în CAI creștea semnificativ probabilitatea de adoptare.
Cât de predispus ești să folosești inteligența artificială (IA) în funcție de stilul de atașament
Rezultatele s-au concentrat pe stilurile de atașament anxios și evitant. Stilul de atașament anxios e caracterizat printr-o preocupare accentuată față de securitatea relațiilor și frica de abandon. Acesta a fost asociat pozitiv cu utilizarea CAI.
De cealaltă parte, stilul de atașament evitant e marcat de disconfort față de apropiere, suprimarea nevoilor de atașament și reticența de a depinde de ceilalți, în ciuda preocupărilor subiacente legate de relații. Stilul evitant nu a fost însă o conexiune semnificativă cu utilizarea CAI.
„Considerăm că persoanele cu atașament anxios pot percepe CAI ca o alternativă sigură și lipsită de judecată în comparație cu terapeuții umani. Deși aceste rezultate sunt promițătoare pentru sprijinirea sistemului suprasolicitat de sănătate mintală, cercetarea noastră a evidențiat și lacune, inclusiv îngrijorări legate de confidențialitatea datelor, riscul de dependență emoțională și necesitatea unor studii riguroase pentru a îmbunătăți siguranța, fiabilitatea și personalizarea serviciilor de consiliere bazate pe IA”, a spus un cercetător.