Black Friday este unul dintre cele mai mari evenimente de cumpărături ale anului. Ziua cu cele mai mari reduceri captivează milioane de oameni din întreaga lume. Dar chiar merită Black Friday sau este doar un spectacol de marketing menit să ne facă să cheltuim în exces? Psihologia din spatele Black Friday este creată cu atenție pentru a ne declanșa impulsurile. Finance Monthy explorează trucurile folosite de marii retaileri, potrivit Finance-Monthly.com.
Black Friday 2024 a adus sume uriașe în conturile marilor companii din România. eMAG, de exemplu, a avut vânzări în valoare de peste 835 de milioane de lei în aproximativ 14 ore. Peste jumătate de milion de clienți au comandat aproape 3 milioane de produse. Dar câte din aceste produse au fost comandate rațional? Este posibil ca în spatele multor decizii luate de români să fi stat emoția generată de diferite strategii de marketing.
Dacă anul acesta nu ai fost în temă cu tehnicile marilor companii de atragere a cumpărătorilor, îți prezentăm mai jos cele mai importante strategii de marketing pentru influențarea psihologică de Black Friday.
1. Frica de a pierde ofertele de Black Friday
Unul dintre principalii factori psihologici ai cumpărăturilor de Black Friday este frica de a pierde. Comercianții creează urgență cu expresii precum „doar o perioadă limitată” sau „până la epuizarea stocurilor”. Acestea exploatează anxietatea ta de a rata o oportunitate o dată în viață.
Teama te determină să acționezi rapid, cumpărând adesea articole fără a te gândi pe deplin dacă ai nevoie de ele. Înțelegerea acestei psihologii te poate ajuta să iei decizii mai bune.
2. Principiul deficitului și urgența de Black Friday
Lipsa este o tactică psihologică care joacă un rol cheie în vânzările de Black Friday. Atunci când articolele sunt anunțate ca având stoc limitat sau fiind disponibile doar pentru o perioadă scurtă de timp, percepția valorii lor crește. Ideea că nu sunt suficiente pentru toată lumea creează un sentiment de competiție. Astfel, cumpărătorii sunt constrânși să acționeze rapid. Dacă te întrebi cum să faci cumpărături inteligent în timpul reducerilor de Black Friday, nu uita să te gândești dacă deficitul este real sau creat artificial.
3. Efectul de ancorare și reducerile percepute
Efectul de ancorare este o prejudecată cognitivă puternică folosită de comercianții cu amănuntul. Ei afișează în mod vizibil prețul inițial lângă prețul redus. În acest mod, oferta să pară mult mai atrăgătoare. De exemplu, un produs cu un preț inițial de 1000 de lei, redus la 600 de lei pare o afacere fantastică, chiar dacă a mai fost vândut la un preț mai mic.
Creierul tău se ancorează la numărul mai mare, ceea ce face ca reducerea să pară mai mare. Pentru a înțelege cu adevărat dacă ofertele de Black Friday merită, cercetează istoricul prețurilor înainte de a cumpăra un produs.
4. Dovada socială și mentalitatea turmei
Când vezi videoclipuri cu cumpărători care aglomerează magazinele sau auzi statistici despre milioane de oameni care participă la vânzările de Black Friday, experimentezi dovada socială. Mentalitatea de turmă se activează. Asta te face să crezi că, dacă toți ceilalți fac cumpărături, ar trebui să faci și tu. Această influență socială te poate determina să faci achiziții neplanificate. Pentru a evita cumpărăturile impulsive de Black Friday, acordă0-ți un moment de reflecție ca să vezi dacă ai într-adevăr nevoie de produs sau doar ești cuprins de entuziasm.
5. Exclusivitatea
Multe oferte de Black Friday sunt încadrate ca oferte exclusive, disponibile numai pentru membrii fideli sau pentru un grup select de cumpărători. Acest sentiment de exclusivitate te face să ne simți special și privilegiat. Bineînțeles, asta determină o dorință mai mare de a face cumpărături.
Oamenilor le place sentimentul de a avea acces la ceva ce alții nu ar putea, ceea ce îți alimentează dorința de a obține acele oferte exclusive de Black Friday. Ar trebui să ții cont de acest lucru dacă încerci să faci cumpărături inteligent.
Cum să depășești magia de Black Friday?
Înțelegerea psihologiei din spatele vânzărilor de Black Friday te poate ajuta să iei decizii de cumpărături mai inteligente și mai informate. Recunoscând psihologia din spatele Black Friday, poți face un pas în spate și te poți gândi dacă merită cu adevărat.