Daniel David, profesor de psihologie clinică și psihoterapie și proaspăt ministru al Educației a stârnit un adevărat cutremur în mediul educațional din țara noasatră în urmă cu două săptămâni, când a opinat în favoarea interzicerii predării prin dictare, deoarece, în opinia sa, metoda nu este deloc eficientă în transferul de informații de la profesor la elev, potrivit Digi24.
„Măsura trebuie să fie drastică. Pe lângă training-uri pentru metode moderne, efectiv o astfel de practică. Repet, dacă nu vrei să antrenezi scrisul după limbajul oral sau că poate vrei să antrenezi, nu ştiu, scrisul după preluarea unor texte din manuale, dar când nu ai această idee, ci consideri că prin această metodă tu transferi competenţe şi cunoaştere, acea metodă, în acest moment, ar trebui interzisă”, a spus Daniel David.
Daniel David explică de ce trebuie interzisă predarea prin dictare. Elevi români vs. elevi finalndezi
El a participat la podcastul lui George Buhnici, unde și-a argumentat punctul de vedere cu privire la metoda de dictare. Daniel David a dat exemplul școlii finlandeze, care, pe alocuri, are conținuturi inferioare celor ale școlii românești, însă performanța elevilor finlandezi este superioară celei a elevilor români.
„Noi, în școală, nu avem o problemă cu programele-cadru sau cu conținuturile pe care le includem într-o disciplină. Problema noastră este modul în care predăm acele conținuturi. La unele teste, conținuturile predate în școala noastră sunt mai apropiate de cerințele testelor decât cele din Finlanda. Cu toate acestea, performanța finlandezilor este mai bună decât a noastră.
Acest lucru ne arată că respectivul conținut este predat prost, prin manualele pe care le avem și prin metodele utilizate în predare. Metoda de predare trebuie schimbată. Pentru a transmite un semnal în acest sens, am afirmat că trebuie interzisă predarea prin dictare. Formula clasică „stai jos și scrie după dictare“ – lucruri care există deja într-un manual pe care elevul îl are lângă el sau care pot fi accesate online – ar trebui interzisă, dacă scopul este transmiterea de competențe.
Dacă vrei să exersezi scrisul după dictare, poate fi în regulă, dar acesta nu ar trebui să fie scopul principal. Noi avem o problemă majoră în ceea ce privește metodele folosite în școală. Acest lucru trebuie corectat. Altfel, putem pune cele mai bune conținuturi în programele noastre, dar nu vom reuși să transferăm competențele dorite“, a mai explicat ministrul Educației.
Daniel David și-a asumat o reformă profundă în sistemul educațional românesc. El a propus o abordare bazată pe dovezi științifice și pe un diagnostic riguros. Mai mult, a explicat că principalul său scop ca ministru e să aducă beneficii reale elevilor, profesorilor și societății.