Prima zi de școală vine cu provocări majore pentru cei mici. Aceștia se pot simți stânjeniți de colegi și cadrele didactice, dar și copleșiți de volumul informațiilor care le sunt prezentate. Psihologul Mihai Copăceanu a venit deja cu unele recomandări pentru părinții ai căror copii simt anxietate în această perioadă.
Copilul trebuie învățat să se axeze pe propria persoană și să le relateze celor mari propriile experiențe, potrivit psihologului clinician Mariana Demeter.
„În primii ani de școală, e important să avem atâta empatie față de copil, încât el să vină să ne povestească orice. Copilul trebuie învățat să vorbească despre el. În general, el are tendința să vorbească despre alții, cum ar fi: ‘Ai văzut ce a făcut Ana, Alina’.
Dar noi să-l întrebăm: ‘Dar tu cum te-ai simțit atunci?’ Dacă avem această relație, această conexiune permanentă, atunci vom identifica imediat dacă există vreo schimbare negativă în comportamentul sau starea lui emoțională“, a spus specialista, potrivit Știrile PROTV.
Te-ar putea interesa și: Persoanele cu anxietate socială îi văd pe oameni mai furioși decât sunt în realitate
Prima zi de școală! Cuvintele pe care copilul trebuie să le audă din gura ta
Mariana Demeter s schițat și câteva întrebări/afirmații pe care părinții trebuie să le adreseze copiilor:
- Tu cum te-ai simțit? (aceasta este considerată întrebarea perfectă când copilul relatează ceva de la școală);
- Mă bucur să fiu cu tine!;
- Mă bucur de tine!.
În ceea ce privește lucrurile pe care un copil nu trebuie să le audă, părinții sunt sfătuiți să evite întrebări de genul:
- Ce ai făcut azi la școală? (spus obsesiv);
- Ce notă ai luat?;
- Ce notă a luat elevul X? / Ce notă au luat ceilalți?.
Astfel de întrebări nu fac decât să-l descurajeze pe cel mic. Copilul nu va mai considera părintele un sprijin, ci se va simți tras la răspundere de către acesta. În plus, prin întrebările privitoare la notele celorlalți copii, el se va simți într-o competiție cu colegii săi. De asemenea, subconștientul său va crede că părinții săi sunt mai interesați de notele alteor copii decât de notele sale.
Te-ar putea interesa și: Mihaela Bilic vine cu sfaturi alimentare la început de toamnă. Ce e cel mai bine să mâncăm în această perioadă a anului pentru un stil de viață cât mai sănătos
Perfomanțele la școală, strict legate de starea psihică a copilului
Modul în care cel mic se simte la școală îi va influența cu siguranță performanțele. Starea ssa de spirit se va răsfrânge asupra capacității sale intelectuale și notelor obținute.
„Un copil, dacă este trist, nefericit, dacă are performanțe slabe la școală, ar fi bine să întrebi pe cineva de specialitate, nu să-l consideri incapabil sau prost pentru că nu are rezultate bune. E foarte important“, a punctat Elena Blănaru, medic primar psihiatrie pediatrică.
Psihologul Ovidiu Pânișoară a evidențiat, de asemenea, efectele care pot să apară din compararea copilului cu alți școlari. Încrederea în sine a celui mic poate fi crescută doar prin compararea rezultatelor la zi cu rezultatele mai vechi.
„Dacă compar elevii între ei într-o clasă, deja am o problemă! Comparația socială – capra vecinului – este o problemă pe care societatea românească o învață din familie: trebuie să fii mai frumos decât celălalt, nu să fii bogat, ci mai bogat decât altul – o comparație păguboasă! Ajungem să avem un nivel alarmant de creștere a depresiei. Nu ar trebui să mă intereseze nivelul clasei; eu am obținut o notă pentru ceea ce pot eu, în raport cu mine însumi!”, a spus Ovidiu Pânișoară de la Facultatea de Psihologie.