Luni, 9 septembrie 2024, începe școala. Peste 3 milioane de elevi sunt așteptați, din nou, pe băncile unităților de învățământ. Pentru cei mai mici dintre ei, această zi vine și cu nenumărate emoții, care trebuiesc gestionate adecvat atât de către cadrele didactice, cât mai ales de părinți. Copiii pot simți anxietate din diferite cauze, de la despărțirea de îngrijitori și până la schimbarea contextului social. Psihologul Mihai Copăceanu a venit cu sfaturi utile pentru părinți și a explicat ce ar trebui să facă aceștia pentru ca cei mici să simtă că au un sprijin și să gestioneze mai ușor situațiile stresante, potrivit totuldespremame.ro.
„Nu este deloc ușor pentru un copil să se adapteze la școală, mai ales în cazul celor introvertiți, timizi și rușinați”, precizează specialistul, atrăgând atenția că „un nou an școlar aduce noi provocări; oameni noi, locuri noi, situații noi”.
„Mă gândesc la copiii care merg pentru prima dată la școală, la cei care încep un nou ciclu sau la cei transferați dintr-o școală într-alta (în același oraș, sau în alt oraș, altă țară). Nu este deloc ușor pentru un copil să se adapteze la școală, mai ales în cazul celor introvertiți, timizi și rușinați, cei care intră la o școală nouă și le este teamă de nou sau cei care au avut experiențe negative anul anterior. Sufletul unui copil este pur, iar încrederea lui poate fi afectată după niște experiențe negative”, a zis Mihai Copăceanu.
Începe școala! Ce ar trebui să audă un copil de la părintele său
Copiii trebuie să meargă la școală încrezători în propriile forțe și cu convingerea că au niște aliați în părinții lor. Psihologul evidențiază faptul că la școală pot apărea situații dificile, precum bullying-ul, respingerea și izolarea. De aceea, el le recomandă părinților să țină seama de următoarele sfaturi:
- Părintele trebuie să-și învețe copilul că eșecurile sunt temporare;
- Copilului îi trebuie sugerat faptul că eventualele eșecuri sunt doar oportunități de învățare și creștere;
- Copilul trebuie învățat să facă distincție între gâdurile sale negative și realitate;
- Copilul trebuie învățat să se concentreze pe lucrurile pe care le poate controla, nu pe cele pe care nu le poate;
- Părintele trebuie să aibă grijă ca cel mic să nu se considere o victimă. Acesta trebuie încurajat cu regularitate să fie cât mai puternic și stăpân pe sine;
- Copilul trebuie să reflecteze asupra succeselor și provocărilor pe care le-a experimentat în trecut. El trebuie să fie conștient de lucrurile care îi plac și lucrurile care i se par mai dificile;
- Părintele trebuie să-și învețe copilul să fie versatil și să dea dovadă de adaptabilitate. Începerea unei noi rutine școlare, învățarea unui curriculum amplu, întâlnirea cu noii profesori și colaborarea cu noi colegi sunt toate moduri prin care elevii își exersează versatilitatea;
- Copilul trebuie încurajat să-și facă noi prieteni;
- Părintele trebuie să-și susțină copilul în trasarea unor obiective pe termen scurt și pe termen lung, în noul an. Cel mic trebuie încurajat să pună cât mai multe întrebări și să vină cu idei noi;
- Copilul trebuie înățat că dacă simte un disconfort în legătură cu școala, să-i comunice acest lucru cadrului didactic, părinților sau unui prieten. Așa poate trece mai ușor peste problemă și poate găsi un liant pentru rezolvarea sa.