Jurnalista Denise Rifai a recurs la o tehnică de manipulare psihologică într-un interviu cu președintele CNC al Alianței pentru Unirea Românilor, europarlamentarul Claudiu Târziu. Pe 1 martie 2025, în Piața Victoriei a avut loc un protest de susținere a candidaturii lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale. Deși organizatorii au precizat că au fost peste 100.000 de persoane prezente, unii înaintând chiar cifra de 150.000, este rezonabil să spunem că au fost cel puțin 50.000 de oameni la fața locului. Comparativ cu protestele #rezist din 2017, când unele publicații media au indicat chiar prezența a 300.000 de persoane, protestul de la începutul acestei luni a reprezentat, potrivit imaginilor apărute în spațiul public, aproximativ 75%.
În timpul interviului, Gândul a difuzat imagini din timpul protestului organizat de AUR. La un moment dat, Denise Rifai, în ciuda faptului că piața e aproape plină, a exclamat:
„Uitați-vă ce goală e piața asta!“, a spus ea.
Claudiu Târziu, vizibil uimit, a replicat: „Pe cuvântul meu că e goală. Uită-te un pic!“.
„Da, este goală piața! Sunt nici 12.000 de persoane“, a continuat jurnalista.
„Doamne, dumneavoastră nu vedeți că e om lângă om? E goală?“, a întrebat Claudiu Târziu.
„Da! Nu vedeți ce goală e?“, a adăugat Denise Rifai.
„Nu o văd goală. Eu o văd plină“, a spus Claudiu Târziu.
„Trebuie să vă puneți niște ochelari!“, a mai spus Denise Rifai.
Ce este gaslighting-ul, manipularea psihologică folosită de Denise Rifai?
Gaslighting-ul este o manipulare psihologică prin care o persoană este influențată să se îndoiască de propriile percepții. În cazul de față, Denise Rifai a încercat să-l facă pe Claudiu Târziu să vadă mai degrabă o piață goală, decât una aproape plină. Gaslighting-ul este de obicei folosit de persoanele narcisiste asupra victimelor lor. Aceștia le fac să creadă că realitățile pe care le percep sunt greșite.
În presă, gaslighting-ul poate fi folosit atât de jurnaliști, cât și de invitați. Exemplul de față intră la categoria de negare a faptelor evidente. Cu alte cuvinte, s-a încercat inducerea ideii că evenimentul de față nu a fost nici pe departe atât de mare precum au considerat organizatorii. Poate că nu a fost și cu siguranță nu s-a ridicat la peste 150.000 de persoane, însă încercarea de inoculare a percepției că „piața e goală“ și tentativa de a diminua amploarea evenimentului este, potrivit specialiștilor în domeniu, mai mult decât evidentă.
Într-un context jurnalistic, gaslighting-ul, pe lângă faptul că poate dezinforma publicul, poate eroda încrederea în presă, și așa știrbită în ultimii ani.
@user38571513020 𝚙𝚛𝚘𝚝𝚎𝚜𝚝𝚎𝚕𝚒𝚋𝚎𝚛𝚝𝚊𝚝𝚎𝚍𝚎𝚖𝚘𝚌𝚛𝚊𝚝𝚒𝚎𝚛𝚒𝚏𝚊𝚒𝚌𝚕𝚊𝚞𝚍𝚒𝚞𝚝𝚊𝚛𝚣𝚒𝚞𝚛𝚘𝚖𝚊𝚗𝚒𝚊𝚙𝚒𝚊𝚝𝚊𝚟𝚒𝚌𝚝𝚘𝚛𝚒𝚎𝚒